2012. május 21., hétfő

Miből van a hold?

Vajkultúra, joghurtkultúra, kefirkultúra.
Van olyan hely, ahol a kultúrát nem művelik, hanem eszik.

Ilyen hely Majorka, vagy más néven a tejesek Sárospatakja, azaz Csermajor.
1889 óta képzik itt a sajtkészítőket. Akik boldogok. És a heringek öröklik a Földet. Ezt Brian óta tudjuk... (Aki most hülyén néz, az itt pótolhatja filmkultúrális elmaradását.)

Szóval, ha sajtkészítő tanfolyam, akkor Csermajor. Ezt persze akkor még nem tudtam, mikor megálmodtam, hogy saját nemespenész-tenyészetem és extrém-sajtom lesz, de a Sors szépen egyengette az utamat (megint), és elképzeléseim elképzelhetetlenül hamar egy 3 napos gyorstalpaló formájában manifesztálódtak.

Hajdani szolgálati lakás füstölővel, gazdasági épülettel.
Csermajor valaha teljesen önellátó, zárt, bentlakásos iskola volt. Mint egy külön falu. 

Az eredeti ötlet Amerikában fogant meg a fejemben, mikor szokásos heti bevásárlásaim egyikén megállapítottam, hogy itt (ott) bizony alig lehet rendes sajtot kapni. Volt Cheddar, meg érett Cheddar, meg kevésbé érett Cheddar, meg ömlesztett lapka Cheddar, meg reszelt Cheddar, meg Swiss (az amerikai Pannónia), meg ömlesztett Swiss lapka, meg Pepper Jack (csipős paprikás sajt), meg Papper Jack lapka, meg Mozzarella és reszelt Parmezán. Na persze a "rendes sajt" is relatív fogalom, főleg abban az országban, ahol a lakosság alig lát a Trappistánál tovább (tudtátok, hogy Magyarország sajtfogyasztásának 80%-át a Trappista teszi ki?), de azért szerintem Ti értitek, mire gondolok ;-)
Persze csillagászati áron lehetett venni Európából importált jóféle sajtokat is (Camembert, Chaumes, Brie, Provolone, stb), de azokból kb 10 deka került 7-10 dollárba, úgyhogy azt meghagytam az amerikai pénztárcájú nyújorkiaknak. 
Én meg elepedtem egy kis óhazai sajt után. És hát mit csinál a találékony magyar, ha nincs pénze valamire? Elkészíti SK. A sajtot. Nem a pénzt. (Jó, van, aki a pénzt is, de erre most nem térek ki.)

Utána is jártam a neten a házi sajtkészítés rejtelmeinek, és összekotyvasztottam egy friss túrósajtot, ami fokhagymával és borssal keverve nagy sikernek örvendett azon bátor, vállalkozó kedvű ismerőseim körében, akik el mertek távolodni az előre csomagolt, félkész ételekhez kötődő megszokástól.
Miután láttam, hogy a dobozos tejből kis manipuláció hatására túró lett, kielégíthetetlen kíváncsiságom arra kereste a választ, hogy vajon milyen adalékkal lehet a tejet meggyőzni arról, hogy 30 dkg Trappistává szelídüljön. Így jött a gondolat, hogy tanfolyamra kéne mennem. Az események gyorsan pörögtek, én pedig kikötöttem Csermajorban.


És most már tudom, mitől lyukas a sajt, hogy hogy készül az orda és a tejpor, meg hogy igazi tej-e az UHT tej, mit tud a sajthárfa, és tényleg sajtból van-e a Hold, és mitől füst ízű a füstölt sajt, és miért szakad szálakra a Parenyica, és hogyan lehet otthon igazi vajat készíteni.

Sajtforma

Oltottunk, inkubáltunk, alvasztottunk, ülepítettünk, utómelegítettünk, hőmérőztünk, préseltünk, szikkasztottunk és lett sajt.

Alvadék a savóban
És hogy a tanultakat hasznosítsam is, nekiállok a május 21-i héten sajtot gyártani és Parenyicát gyúrni. Akit pedig érdekel a művelet, vagy csak kilátogatna hozzám a friss levegőre, azt szívesen látom.* 

Készül a Parenyica

* Helyszin Bp-től 30 km. Részleteket megbeszéljük telefonon.

3 megjegyzés:

  1. Hogy egyeztessen az, aki nem tudja a telefonszámodat? :-)

    VálaszTörlés
  2. Legyen kreativ! :) Facebook, e-mail, füstjelek...
    Vagy lehet, hogy az is elég, ha aláirja a megjegyzést, és esélyt ad, hogy én keressem? :P

    VálaszTörlés