Volt szerencsém az utóbbi időben a nemzetközi közlekedési szabályokat tanulmányozni.
Azt már korábban megállapitottam, hogy az amerikai közlekedési táblák különböznek az európaiaktól. Gondolom, mivel ott nem kell tanfolyamra járni a jogositvány megszerzéséhez, senki nem értené a kódolt közlekedési szabályokat. Vagy épp forditva? Épp azért nem szükséges KRESZre járni, mert nincs kódrendszer?
(Merthogy a jogosítvány megszerzése Amerikában családi ügy. A szülők tanítják a gyereket vezetni, és ha ők úgy érzik, már biztonságosan vezet egyedül is, akkor mindketten aláírják az engedélyt és a gyerek igényelhet magának jogsit. 16 éves kortól.)
(Merthogy a jogosítvány megszerzése Amerikában családi ügy. A szülők tanítják a gyereket vezetni, és ha ők úgy érzik, már biztonságosan vezet egyedül is, akkor mindketten aláírják az engedélyt és a gyerek igényelhet magának jogsit. 16 éves kortól.)
Lényeg a lényeg, nem kell megtanulni, miért van pirossal bekarikázva a kerek táblákon a 60-as szám (amit persze ne keverjük össze azzal, ha a számot szögletes kék táblán látjuk), hanem simán kiirják: SPEED LIMIT 45. A kör alakú táblában elhelyezett kis fekete és piros autócska helyett kiirják, hogy DO NOT PASS (ne előzz). Megspórolják a sok tanulást. Elég olvasni tudni. Ciki akkor van, ha valaki nem beszél angolul elég jól... Vagy nem tud olvasni. De ebben az esetben már gyalogosként is kicsi a túlélési esélye, mivel a piros bácsi és zöld, sétáló bácsi helyett a zebránál is DON'T WALK és WALK felirat jelzi az áthaladás szabályosságát. (Ez mondjuk elgondolkodtat egy pillanatra. New Yorkban soha senki nem a zebrát használja és nem vár a zöldre, annyira rohan. Lehet, hogy nem is sietnek, csak nem tudnak olvasni? :-D )
Elképzelem ugyanezt a feliratozós rendszert Európában, ahol minden országnak más a nyelve...
Biztos sokat segítene például Krakkó felé menet egy NIE WYPRZEDZAC! felirat, hogy ne előzzek...
Hehe! Szép káosz lenne belőle :D
Biztos sokat segítene például Krakkó felé menet egy NIE WYPRZEDZAC! felirat, hogy ne előzzek...
Hehe! Szép káosz lenne belőle :D
Szóval lehet, hogy mégsem olyan nagy baj, hogy mi Európában jelrendszert alkalmazunk a KRESZ táblákon?
Pár példa:
Pár példa:
Kötelező haladási irány USA |
Kötelező haladási irány EU |
Kapaszkodósáv USA |
Kapaszkodósáv EU |
Veszélyes útkanyarulat sebességkorlátozással USA |
Veszélyes útkanyarulat sebességkorlátozással EU |
Vadveszély USA |
Vadveszély EU |
Jönnek a nehezítések.
Kérjük, értelmezze az alábbi közlekedési táblákat az autópályán száguldva!
Sebességkorlát 60 mph 4 tonna feletti járműveknek 55 USA |
Ez már haladó gyorsolvasóknak szól:
Ez meg extra gyors felfogásúaknak:
Ha kamiont előzöl, ne vágj be elé, hagyj nagyobb követési távolságot |
Ami még furcsa volt és bizonytalanságot okozott nekem Amerikában, az a közlekedési lámpák és a kanyarodás szabályai.
Jobbra kanyarodni akkor is lehet, ha semmi nem jelzi külön és teli piros a lámpa. Magyarországon a piros az piros. Ha a piros ellenére lehet jobbra kanyarodni, akkor külön zöld nyil jelzi. Itt nem. Néha külön táblán kiirják szöveggel, hogy nem lehet pirosnál kanyarodni, de különben szabad.
Értelmezzük a mellékelt képet :)
A képen a bal sávnak piros a lámpa, de balra mégiscsak lehet kanyarodni a zöld nyíl szerint. De csak minden második lámpaváltásnál! A páratlan esetekben a bal sáv feletti jobb oldali lámpa jelzése él, mely telizöld.
Vizsgázóknak:
Ön épp akkor érkezik a kereszteződéshez, mikor pirosra vált a lámpa. Ön az első a sorban. Balra szeretne kanyarodni. Várakozás közben megfigyeli, hogy a sávhoz tartozó 2 lámpa közül az egyik balra nyilat mutat (kivilágítatlanul).
Mit tesz, ha a lámpa telizöldre vált?
Kérem, szíveskedjen a helyes választ megjelölni!
A. Elindul, bízva abban, hogy a telizöld az telizöld, és vállalja, hogy összetör egy autót és kitoloncolják
B. Megvárja, míg az Ön mögött állók dudálnak, hogy induljon már (nem fognak, mert rohadt udvariasak)
C. Megvár pár lámpaváltást, míg végre megérti a rendszert (közben persze fényképes dokumentációt készít a blogja számára), aztán a tények ismeretében biztonsággal bekanyarodik
Próbálom megérteni a rendszert.
A középső tábla jelentése: Telizöldnél balra kanyarodva elsőbbségadás kötelező.
Áh, ez máris segít. Tehát a telizöld, az európai telizöld.
A jobb szélső tábla pedig azt jelzi, hogy -kivételesen - tilos piros jelzésnél jobbra kanyarodni. Csak, hogy tuti ne tudjam követni...
Na de hogy egy kicsit az öreg kontinenst is cikizzem.
Egy cáfolat arra, hogy mi Európában olyan baromi nemzetköziek vagyunk:
Pirosnál itt álljon meg! (10 méterrel a lámpa előtt) |
Kösssz! Aki a feliratot nem érti vagy későn veszi észre, az elgurulhat a lámpa vonaláig, így a jobbról becsatlakozó kis utca kereszteződésében áll meg, és feltartja a forgalmat. De azért ők szóltak... :D
És egy amerikai gyöngyszem a végére. Az egyik kedvencem.
Baleset megelőző tábla az egyirányú utca egyik kereszteződésében:
Kétirányú forgalom kezdete USA |
Vigyázz! Kétirányú forgalom! EU |
Feltűnő és egyértelmű, nem? Egyszer csak jön a szembeforgalom, te meg vidáman mész a - szerinted - egyirányú utca bal oldalán.....
Utólagos kiegészités a bejegyzéshez:
VálaszTörléshttp://hooors.blogspot.com/2012/05/kresz-plusz.html