2013. március 22., péntek

Megtettem

Tudtátok, hogy van egy olyan jogszabály, miszerint minden magyar állampolgár, aki rendelkezik magyar állandó lakhellyel, köteles társadalombiztosítást fizetni - függetlenül attól, hogy az országban él-e?

Ez alól csak az kivétel, aki EU országban dolgozik és ott fizet TB-t. Mert azt az EU-s egyezmények miatt elfogadja az OEP.
De aki EU-n kívül él, arra ez nem vonatkozik.
Tehát, ha valaki Peruban dolgozik bejelentett állásban és fizet maga után ottani egészségbiztosítást, és 4 éve nem jött haza, akkor is kell Magyarországon TB-t fizetnie. Amit utólag majd behajtanak, mikor hazatér az ember. Az havi 6600 Ft-tal számolva pár év alatt szép összeg. A semmire. Mert hogy ebből nyilván nem gyűlik az utópisztikus álmokban elképzeld jövőbeli nyugdíjam sem. Ugyebár.

Ez a törvény az igazságossága mellett még drága is, szóval minden indok megvan rá, hogy az ember megpróbáljon kibújni alóla. Főleg, ha másfél éve nem lakik az országban és a következő egy-két évben nem is fog. . .

Utána jártam, milyen lehetőségeim vannak.

Úgy tűnt, az egyetlen megoldás, ha megszüntetem a magyar állandó lakhelyemet, mert így nem vonatkozik rám a törvény.

Kicsit utánanéztem, milyen hátrányaim származhatnak abból, ha nincs itthon állandó lakhelyem. Úgy tűnt, szinte semmi. Főleg, ha tartózkodási helként megtartom a régi címemet. Ebben az esetben tudok ügyintézni (bankszámla) továbbra is. Lenne lakcímkártyám, amin szerepelne, hogy külföldön élek, de ideiglenes magyar címem is van.

Na, be is ugrottam az önkormányzathoz, ahol tájékoztattak, hogy 2013. március 1-től módosult a jogszabály (vagy törvény vagy bármi - laikusként mindegy, mi a pontos megnevezése). Újabban azt is meg kell adni, hogy hova költözik az ember külföldön. Na, ez egy szuper kérdés, mert azt még nem tudom, de az már biztos, hogy annyit nem leszek itthon, hogy megérje ez a TB fizetés.
És márciustól nem lehet ideiglenes külföldi tartózkodást bejelenteni, csak állandót. Vagyis letelepedést. De azt viszont mindenkinek meg kell tennie, aki 3 hónapnál többet tölt külföldön!!!! Tehát, ha nyári szünetben kimegy a gyerek a rokonyokhoz nyaralni és nyelvet tanulni 3 hónapra, akkor be KELL jelenteni, mint külföldi letelepedést. Aki ezt kitalálta, az sem volt normális. Mondjuk 3-4 hónap és visszatérési szándék esetében nyilván senki nem fog az önkormányzathoz rohangálni.

Mivel az én történetemben nem 3 hónapról van szó, hanem jóval többről, átgondoltam és irány vissza az önkormányzathoz. Kitöltöttem szépen a papírokat, beírtam egy akármilyen címet külföldi elérhetőségnek (ha megtartom a magyar címemet tartózkodási helyként, a külföldi cím csak dísznek lesz megadva - de akkor meg minek - kérdezem én - bár biztos a statisztika miatt).

Adnám át a doksikat, erre mondja az ügyintéző, hogy akkor adjam a személyimet és lakcjmkártyámat is, hogy bevonhassák. Mit?! A személyimet?! Miért akarják azt bevonni?! Attól még magyar állampolgár maradok, hogy most épp nem itt élek. De pedig azt le kell adni. Az a szabály. Ez szíven ütött. Az ember 14 éves korától össze van nőve a személyijével, az a legfontosabb azonosítónk. És most adjam le?!?!?!

Na, ezt végiggondolom. Hátra arc number 2.

Utánajártam fórumokon, blogokban (EZ például egész jól tájékozott.), hivatalos oldalakon (utóbbiakat még nem frissítették LOL). Nagyon úgy tűnik, hogy az állandó lakhely csak úgy jelenthető ki, ha az ember leadja a személyijét. Kicsit agonizáltam a személyi igazolványomhoz kötődő érzelmi kapcsolatomon, aztán döntöttem. A mai nehéz világban luxus évi közel 80.000 Ft-ot költeni arra, hogy legyen az embernek magyar személyije. Mert más szolgáltatást nem kapok érte. Csak a kis műanyag kártyát. Ami kiváltható jogsival vagy útlevéllel, mint azonosító okmány.

Úgyhogy egy napsütéses márciusi napon ismételten beballagtam az önkormányzathoz és megtettem. Leadtam a személyimet. Hivatalosan bejelentettem külföldi letelepedésemet. Disszidáltam vazz. De durva.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése