2013. február 4., hétfő

Sün és polip


Egyik este Charles kiállt a tengerpartra és nézelődött. Legalábbis én ezt hittem. Aztán kiderült, hogy halászik. a partról állva akart a nyílpuskával halat fogni. Érdekes elgondolás, de nem lehetetlen.

Egyszer csak izgatottan hívja Lionelt. Persze franciául beszélnek, én meg nem értem (januárban elkezdtem tanulni, de hát 3 hét nem sokkal vitt előrébb). Lionel lemászik* hozzá, majd valamit matatnak a vízben, aztán Lionel felemeli a kezét és . . .  fogalmam sincs, mi az. Mikor közelebb jön, már látom, hogy egy polip tekergőzik a kezében. Jesszus! Ezt kézzel fogtad meg?! És mi van, ha rátekeredik a karodra és elszorítja és eltöri vagy mittudomén? A Halász-Vadász-Kézműves szőke polinéz nevetve lefejtegeti a karjáról a tekergőző polipcsápokat (tisztára, mintha kígyók másznának rajta, egyet leszed, kettő másik rátekeredik), és türelmesen megvárja, míg a turista a fényképezőgépéért szalad és fotóz. Meg amíg betölt a vaku. És újra fotóz. Közben a polip tekeredik, csavarodik. A cuppantós tapadókorongjait alig lehet letépni Lionel karjáról.



- Lefotóztam, de most mit akartok csinálni vele?
- Hát megesszük.
- Úgy érted, lerágjuk a karodról? : )

Rövid francia eszmecsere következik a fiúk között, aztán Charles Lionel folyamatos buzdítása mellett kifordítja a polip fejét. Igen, kifordítja. Mert a polip feje olyan, mint egy kapucni. Tele tintával.



Mikor már mindenük elég tintás, végre meghal szegény áldozat. Ezután a holttest végső meggyalázásaként Lionel a kőfalhoz csapkodja párszor a tetemet. Hogy puhuljon a húsa. Alapos fürdetés után a tányéron pihenve a polip még nem múlt ki teljesen. Ilyet még nem is láttam. (És addig volt jó nekem. A kimúlás megtekintése után lehet, hogy nem lesz többet gusztusom polipot enni, pedig nagyon szeret(t)em.) Olyan, mintha még lenne vérkeringése.  A bőre alatt cirkulál a tinta. Mint a képernyőkímélő a számítógépen.


Az áldozat további sorsa a megnyúzódással és feldarabolódással folytatódik, majd a fagyasztóban megpihenve várja a másnapot, mikor asztalra kerül. Azon meg sem lepődöm, hogy Lionel tudja, hogyan kell elkészíteni egy jó kis polipos ételt.

Vörösboros szószban főtt polip avokádós céklasalátával



Egyél sünöt

Utolsó napom Tahitin. És még nem ettem sünt. Én - bevallom - ezt az élményt magamtól nem is nagyon hiányoltam volna, de gyönyörű nyári idő volt, nem lehetett nem úszni egy utolsót és ha már úgyis a vízben vagyunk, miért ne fogjunk valamit. Miért ne. Ja. Én akkor fogom magamat, meg a búvárszemüveget és a pipát. Az az én szintem. Lionel meg a nyílpuskáját és a halgyűjtő edényt (nevezzük szakszerűen száknak) fogta, aztán mentünk úszni.

Halat nem fogott (csak egy kisebbet a macskának, de azt nem számítjuk), de visszafele úton mindenképp akart sünt szerezni, merthogy az finom és kóstoljam meg mielőtt elutazom.

A sünökről annyit tudok, hogy nagyon veszélyesek, mert a kövek alatt-mellett rejtőznek és ha az ember le akarja tenni a lábát egy sziklára/korallra, véletlenül beleléphet és akkor megszívja, mert a sün tüskéi mérgezőek és fájdalmas a szúrásuk.

Azt, hogy ehetőek is, már hallottam, de komolyan: aki látott már tengeri sünt - hát úgy néz az ki, mint amit meg akarok kóstolni?!

Már a kifogása is érdekes. a nyílpuskával (vagy bottal) fel kell piszkálni a tenger fenekéről a sünt, aztán baseball-krikett-kosárlabda stílusban feljuttatni a víz felszínére és bezsákolni a szákba. Úgy, hogy kézzel még véletlenül se érjen hozzá senki. Ügyességi játék haladóknak.

A parton következik az igazi móka.

Először is: a sünök másznak. Na, nem túl gyorsan, mert szerencsétleneknek nincs lábuk, viszont teljesen gömb alakúan, de a tüskéik mozgatásával szépen haladnak. Kár, hogy decemberig megbüdösödnének, mert jól mutatnának a karácsonyfán : D




Aztán jön a fazonigazítás. Meg kell szabadulni a tüskéktől, hogy hozzá lehessen férni a tartalomhoz.



A sün hasán található a szájszerve. Ezt egy késsel ki lehet emelni.



Ezután már könnyen félbevágható a sün, hogy elénk táruljon a tartalma.

Egyre kevésbé vagyok meggyőződve róla,  hogy találni ebben emberi fogyasztásra alkalmas részt

Lionel turkál a késével a hányás kinézetű sünbélben, majd kiemeli a sün pöcörőjét (nevezzük így, mert nem tudom, szívattak-e, mikor azt mondták, a sün nemi szervét fogjuk enni. Tegyük fel, hogy igaz, mivel minden más szervét eltávolítottuk, de feltételezzük azt is, hogy nem igaz, mert 5 ilyen pöcköt lehet kiszedni egy sünből.).

Szóval Lionel kikapargatja a trutyiból az izéket, majd fintorgásomon és grimaszolásomon röhögve megeszi az egyiket. Úgy, ahogy van. Undorító. Charles arca sem úgy néz ki, mintha egy tányér habos süteményre bámulna, de a halász az halász, meg a  férfi az férni, úgyhogy ő is leküld egyet. Miután megnyugtat róla, hogy az íze nem undorító, eljátszom a gondolattal, hogy én is megkóstolom, de aztán győz a bennem rejlő királylány és a "mossuk meg" verziót választom. Alapos tisztítás után sem válik vonzóbbá a falat, de ha képes voltam termeszt meg levélvágó hangyát enni Guatemalában, akkor ezt sem fogom kihagyni.



Nem lesz a kedvencem, de túlélhető. Állítólag kenyérrel, vajjal és citrommal eszik. Így üresen, nyersen sós és kicsit kagyló ízű. Egyszeri élménynek jó volt. Főleg az utolsó polinéziai napomra.



* lemászik: még nem említettem, hogy a kertünk és a tengerpart nem egy szinten van. A teraszról úgy tűnik, mintha a kert végében már a tenger hullámzana, de valójában az egész telek másfél méterrel magasabban van, mint a víz. A kerítésünk mellett lehet lemászni. Onnan 2 méterre van a víz. A dolog lényege, hogy a dagály ne jöjjön be a nappaliba.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése