2014. június 24., kedd

A bankszámlanyitás kálváriája

2014 május 28.


Azt már említettem, hogy Angliában nem egyszerű bankszámlát nyitni. Míg otthon a bankok hálóval fogdossák az ügyfeleket, itt a bankok válogatnak a jelentkezők között.

Alapvetően olyan ügyfeleket akar a bank, akik majd hitelkártyát használva és extra szolgáltatásokat igénybe véve hasznot hajtanak neki. Mert Angliában magáért a bankszámlavezetésért és a tranzakciókért nem kérhetnek pénzt. A bankszámla használata teljesen ingyenes. Az átutalás is. A pénzfelvétel is. Nincs se tranzakciós díj, se extra adó rajta. Ha már bejutott az ember a kiváltságos, bankszámlabirtokos körbe, onnantól jó világ van.

Két okból utasíthat el a bank egy ügyfelet itt. Az egyik, ha az illető nem felel meg a hitelvizsgálat feltételeinek, a másik meg, ha nem tudja magát igazolni. Ha valaki nem hitelképes, attól még nyithatna neki a bank készpénzes számlát, ami egy butított bankszámla, és csak alapszolgáltatásokra jó (ATM pénzfelvétel, kártyás vásárlás), de ebben nincs biznisz a banknak, ezért ezt maguktól nem ajánlják az ügyfélnek, csak ha az ügyfél hozza szóba.

A másik eset, amikor nem tudja magát igazolni a delikvens. Ez olyan hülyén hangzik, és normál ember azt gondolná, ő nem fog ebbe a kategóriába esni. Pedig de.

A számlanyitáshoz szükség van személyazonosság igazolására, ami lehetséges útlevéllel vagy angol jogsival, angol személyivel, stb. Eddig jó, mert útlevelem van. De szükség van még a lakcím igazolására is, ami viszont már kemény menet itt. Ha az ember címére/nevére nem jön gázszámla, bankszámlakivonat (?!), lakáshitel számla vagy egyéb olyan igazolás, ami épp csak ideköltözött külföldiként nyilván nem fog, akkor nincs mivel igazolni a lakcímet. Mert itt nincs önkormányzat, ahova bemegy az ember és lejelenti, mi az itteni a címe.

Korábban, mielőtt megindult a kelet-európai invázió Nagy Britanniába, lehetett egyszerűen angol jogsira cserélni a magyart, és mivel azon bediktálásos alapon szerepeltették a lakcímet, máris volt az embernek egy hivatalos irata lakcímmel. Ezzel pedig bárhol, bármikor igazolhatta magát és a lakcímét. Még online is nyithatott bankszámlát. Mostanra ezt egy kicsit korlátozták. Csak az igényelhet angol jogsit, aki már fél éve itt él.

Volt a másik egyszerű számlanyitási módszer, amit szintén a bevándorlók inváziójának köszönhetően idéntől beszüntettek. Ehhez kellett egy "ajánló" ismerős, aki már a bank ügyfele és az ő jelenléte igazolta a leendő ügyfél személyazonosságát és lakcímét. Ez jól is működött addig, amíg a csupa becsületes angolszász alkalmazta. Aztán megjött az ex keleti blokk az orosz nevelés alatt kifejlesztett szemléletmódjával és ott élt vissza bármivel, ahol hagyták.

Szóval beszüntették ezt a referenciás módszert is. Erről én akkor értesültem, mikor elmentem az öcsémmel a bankhoz, ahol neki van számlája, és közölte az ügyintéző, hogy feleslegesen jöttünk. De azért ne aggódjunk, mert az NI számról szóló igazolást viszont újabban elfogadják lakcímigazolásként. Az az a papír, amit érkezésem után rögtön igényelte, és elvben 3 héten belül kipostázzák, gyakorlatban viszont 5 hete nem érkezett meg.

Közben megtudtam, hogy lehet online bankszámlát is nyitni, és akkor csak ellenőrzésre kell bevinni az iratokat, hogy verifikálják az adataimat, de nem kell az ügyintézővel sok időt tölteni.

Meg azt is hallottam, hogy a munkahely ki tud állítani egy igazolást, hogy náluk dolgozom és utalni akarják a fizetésemet és kérik a bankot, hogy ugyan nyissanak mán eggy számlát nekem, no. Beszereztem egy ilyen papírt is (ezt emlegettem a kirúgatásom kapcsán).


Kb két héttel később, mikor megjött a várva várt NI számos papír, gyorsan nyitottam online egy bankszámlát ugyanennél a banknál (Lloyds), és még aznap be is szaladtam verifikáltatni.

Akkor jött a csalódás. A múltkori ügyintéző félretájékoztatott. Ez a bank mégsem fogadja el ezt az igazolást lakcímes papírnak. És a munkahelyi igazolást sem. Hozzak gázszámlát vagy angol jogsit. Ördögi kör. A kör bezárult. Az életben nem lesz itt bankszámlám! Idióta bank! Kapják be! Ezt úgy meg is mondtam nekik (persze magyarul, bár ekkor még szegényebb voltam a kirúgatós tapasztalattal, ami óta már disztingváltabb vagyok és magyarul se nagyon anyázok nyilvános helyen).

Enyhén morcos fejjel végigszáguldottam Woodgreen főutcáján és minden utamba kerülő bankba bementem, hogy nyissak egy számlát. Nem igaz, hogy nem lehet ebben a félkegyelmű kretén országban egy számlát nyitni, mikor az ember már fizetést is kap!!! Két bank mondta, hogy ők elfogadják a rendelkezésre álló papírjaimat (HSBC és Barclays), csak mindkettőnél személyesen lehet csak számlát nyitni, arra meg 3 hétre előre minden időpont foglalt volt. Még 3 hét?! És addig csekken adják ki a fizetésemet, amit KP-re váltani bankszámla hiányában csak uzsorásoknál (na jó, hivatalosan pénzváltónak hívják őket, de olyan százalékkal dolgoznak, hogy az már uzsora) lehet. Ergo nem jutok a pénzemhez.

Itt ismét felmerült bennem, hogy talán nem kéne ezt erőltetni tovább. Annyi szép, barátságos, befogadó ország van, ahol az eső sem esik annyit, és egy nyarat ott is le tudok dolgozni. Miért nem húzok már el innen? Még hány célzás kell Anglia részéről, hogy megértsem, hogy nem ide való vagyok?

Na, szóval ezek után mentem el a másik kerületben lévő bankba, ahol ismét nem nyitottak nekem számlát és akkor haraptam le a fejét az ügynökséges csávónak.

Viszont nem adtam fel. Lehet, hogy nem ide való vagyok, lehet, hogy el kéne húznom, de majd én mondom meg, mikor jött el az ideje. Nehogymá a nyúl vigye a vadászpuskát! Anglia kapja be. Nyitok egy bankszámlát. Csakazértis! És majd utána elhúzok a frászba. :D

Miután egyetlen valóban esélyes banknak a Barclay's tűnt (még a honlapjukon is említik, hogy az NI számos papír jó nekik), elmentem egy másik fiókba. A hatás kedvéért vittem magammal a fizetési csekkjeimet és úgy kezdtem az egész társalgáshoz, mintha tök tiszta lappal indulnék. Itt vannak ezek a csekkek, ezt adta a munkahelyem, azt mondták, jöjjek a bankba pénzre váltani. Hát sajnos, ha nincs itt számlája, nem tudjuk beváltani. És nyithatnék számlát? Hát persze.

A csaj tök kedves volt. Megnézte az összes papíromat. És nemhogy nem zavart haza, de még időpontot is foglalt nekem. És mivel náluk csak több héttel későbbre lett volna, felajánlotta, hogy megnézi más fiókjukat, ahol kisebb a fogalom. Kezd hasonlítani a dolog a "szolgáltatáshoz".

Pár nappal később (!) befáradtam a másik fiókba. Tiszta stressz voltam, hogy ezúttal vajon hol fogok elbukni és épp miért utasítanak el.

Az ügyintéző elkérte az útlevelemet, megnézte, aztán azzal kezdte:

- Hú, te jártál Kambodzsában? Én is oda készülök.

Na, hogy mire nem jó, ha az ember útlevele tele van vízumokkal. El is kezdtünk beszélgetni az utazásról. Miközben nyitotta nekem a gépen a számlámat... Igen! Lesz bankszámlám! Ki hitte volna, hogy ez egyszer (annyi bankos munkahely után) még eseménynek számít az életemben?!

Másfél, azaz másfél órán át (90 perc vazz) nyitotta a csaj a számlámat. Ebben benne volt a hitelbírálat is (azon sem buktam el, jippijééé), meg az, hogy felinstallálta a telefonomra (ami valójában az öcsémé és kölcsön van nálam) minden tiltakozásom ellenére a mobilbank alkalmazást és a pingit-et, amiről azt sem tudtam micsoda. Mondogattam neki, hogy nem kellenek nekem ezek az izék, mert úgysem fogom a telefonon használni, csak az ipodon, de mintha falnak beszéltem volna. Ezek után visszarendelt egy újabb megbeszélésre 2 héttel későbbre, ahova majd hozzam el az összes levelet, amit a bank küld addig. Minek?!



Na két héttel később meg is jelentem nála. Jobb dolgom is lett volna, de nem kockáztatom, hogy felfüggesztik a számlámat, mert nem jöttem.

Vittem magammal másfél kiló papírt, amit a bank küldött a postai levelezőlistán. Nem spóroltam a levelekkel. Értesítést küldtek külön-külön borítékban az online banking igénylésről, a mobil banking igénylésről, a számlanyitásról, a telefonbanking igénylésről, a pingit igénylésről, a kártyaigénylésről. Külön-külön levélben érkezett az online banking pin kód, a mobil banking pin kód, a telefonbanking pin kód, a pingit kód és bankkártya pin kódja. Újabb levélben jött a bankkártya. És megint külön a telefonbankinges műanyag kártya, amin a telszám és az azonosítóm van.

Vártam negyed órát az ügyintézőre, elkérte a bankkártyámat, majd közölte, hogy akkor most segít nekem online bankingot aktiválni. Mondom, nem kell az, mert már aktiváltam, sőt utaltam is pénzt. (Mondjuk nem kis bosszankodással járt a regisztráció, ugyanis az email cím megadásánál nem lehetett speciális karaktereket használni. Kukacot sem!!!!! Ugye magyar billentyűzeten az altgr+v a kukac előcsalogatója, az angol billentyűzeten meg a shift+2, és úgy volt beállítva az oldal, hogy az altgr nem működött. Angol billentyűzetre átállítani meg nem lehetett, mert magyaron volt, mikor elkezdtem kitölteni az űrlapot. Így nem bírtam kukacot tenni, anélkül meg visszadobott, hogy rossz a cím. Újra kellett nyitni az egész banki oldalt. Grrrrrr....) Akkor elmondja, mi a pingit. Há mondom azzal is elkésett, mert ha már volt hozzá kódom, kiderítettem, mi az, és használtam is. (Az különben egy nagyon okos kis cucc. Telefonszám alapján lehet ismerősöknek pénzt utalni. Nem kell tudni a számlaszámukat. Csak beadom a telszámot és a Big Brother mindent megfigyelő rendszere már tudja is, kinek akarok utalni.) Jaaa, hát akkor ennyi volt. Viszlát. - mondja a csaje.

Mi?! Ezért rendelt be?! Nem lehetett volna ezt telefonon megkérdezni?! Na mindegy. Angolok. Számat befogom. Legalább van szolgáltatás. És bankszámlám.

IGEN IGEN IGEN! Vért izzadtam érte, de lett angol bankszámlám. Most már akár el is költözhetek innen :D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése