2014. július 20., vasárnap

Angol egészségügy


Azért az ember mégis csak olyan, hogy megszereti az ételt osztó kezet, még ha büdös is.

Angliának kétségkívül vannak jó oldalai. Igazából, ha a sok emigráns nem élne vissza a rendszerrel, jó kis ország lenne ez :)

Ha az ember állandó lakosnak számít itt (ami nem nagy kunszt, mert elég évente fél évet itt élni és már rezidens az illető - ezért vagyok én is itt :-D ), jó pár dolog ingyen jár neki. Például a sürgősségi ellátás a kórházakban. A kezelések és kórházi tartózkodás viszont már regisztrációhoz kötött. A Nemzeti Biztosítási Szám (NI szám) - mint kiderült - nem azonos a társadalombiztosítási számmal. Azért külön kell regisztrálni.

A regisztráció egy szabadon választott (de lakóhely közeli) orvosi rendelőben történik. Egy általános állapotfelmérés (súly, magasság, kórtörténet, vérnyomás) és adatfelvétel után kap az ember egy NHS számot, amivel már ingyenes lesz a kórházi kezelés. A gyógyszerek - ha jól tudom - sürgősségi ellátáskor és kórházi kezeléskor ingyen vannak.

Az alapvető megelőző vizsgálatok, mint például fogászati kontroll, szemvizsgálat, ami Németországban teljesen ingyen járt, itt fizetős. Úgyhogy ezúttal nem fogok orvoslátogató tanulmányútra menni. 
Ha az ember nyugdíjas korú, már egész sok egészségügyi ellátás jár ingyen. Hallásvizsgálat, látásvizsgálat, vércukor, stb.

Ingyen van a nőknek 30 vagy 35 felett a méhnyakrák szűrés, ami ráadásul kötelező és sms-ben zaklatnak, ha az ember nem megy el időben. Ami az abszurditását adja a dolognak, az az, hogy a szűrést nem nőgyógyász csinálja, hanem a háziorvos asszisztense. Nőgyógyászhoz csak komoly esetben, beutalóval lehet menni. Háááát, biztos kiképzik az asszisztenst erre is, de azért én mégis csak bizalmatlan vagyok.


A fogászaton árcsoportok vannak megadva. A legolcsóbb szolgáltatási csomagban állapotfelmérés, röntgen, polírozás, flouridpótlás. Ez 18 Font (7500 Ft).
Az 50 Fontos csomagban benne van az egyes csomag, plusz tömés, foghúzás, gyökérkezelés.
A protkós csomag a legdrágább, ebben 219 Fontért az 1-es és 2-es csomagon kívül a műfogsor, hidak és koronák is benne foglaltatnak.
Egy kezeléssorozatnál egyszer kell fizetni. Tehát, ha a gyökérkezelés 3 fogorvoslátogatást igényel, és tömni kell még egy fogat is, akkor is csak 50 Font volt a buli. Ez azért elég jó ár így.

Az egyetlen szakorvos, ahol eddig jártam, a szemész volt, mivel a kontaktlencserendelés miatt kellett új vizsgálat. De ez sem az állami, NHS rendelés volt. Találtam egy optikust (Mee), ahol akciósan ingyen volt a látás- és szemvizsgálat, amennyiben utána náluk rendelek lencsét. Simán megéri.

A vizsgálat egy órát vett igénybe. Én még ilyen hosszú szemvizsgálaton nem is voltam. Normál esetben 15 perc alatt elkapkodják az optikusok. Itt mindent megvizsgáltak. Ami a legjobb volt, hogy az orvos megvárta a válaszomat, amikor a lencséket cserélgette a szemem előtt. Ilyen még nem történt velem. Többnyire úgy zajlik egy vizsgálat, hogy a doki villámsebességgel dobálja a különböző lencséket az ember fejére erősített inkvizíciós szerkezetben, és folyamatosan kérdezgeti: Ezzel jobb vagy ezzel?
A választ egyszer sem várja meg, a bizonytalankodást már egyéni ízlése szerint igennek vagy nemnek veszi. Az ügyfél többnyire azt sem tudja, mit kellett volna észlelnie, olyan gyorsan zajlik a folyamat. Aztán megkapja a receptet, megcsináltatja a szemüvegét és szédül és nem jól lát. De legalább romlik a szeme és jöhet újabb vizsgálatra. Ezzel szemben ez az optikus igen alapos volt. Megvárta a válaszaimat. Sőt. Amikor bizonytalan voltam, újra visszatette mindkét lencsét, hogy átgondolhassam a választ. Használt mindenféle gépeket a különböző vizsgálatokhoz, ezekből a szemnyomásmérő volt az újdonság számomra. Ez olyan, mint egy vízipisztoly. Odatartotta a szememhez, bele kellett néznem, és egy váratlan pillanatban szembelőtt egy kis sűrített levegővel. Ebből a pisztoly valahogy megállapította a szemnyomást. Ami még szintén ismeretlen vizsgálat volt, az a könnymérés. Egy indikátorfolyadékot kent a szememre és azzal nézte meg, hogy egyenletes-e a könnyborítás a szemgolyómon. Érdekes élmény volt ez is :)

A végén megkaptam a szemüvegreceptet, kiderült, amit eddig nem tudtam, hogy nem szimmetrikus a szemtengelyem (enyhe asztigmatizmus), de korrigálni nem kell. Tanácsokat is adott és győzködött, hogy hordjak néha szemüveget is, hogy pihenjen a szemem a lencse után.

Mivel pár üzletben láttam elég olcsó szemüvegeket (25 Font lencsével), még az is lehet, hogy veszek egyet...

Közben kiváltottam az Európai Biztosítási Kártyát is (ami régen E111 néven futott). Ez egyszerűbb volt, mint vártam. Csak fel kellett menni az NHS oldalára és kitölteni az igénylőlapot. Egy héten belül jött a kártya postán. Most már Magyarországon is (újra) biztosítva vagyok. Hehe.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése