2014. szeptember 6., szombat

Ökörgázló és minden gyűrűk ura

2014 augusztus 11-13.


Utolsó hetem Angliában. Nem kéne Londonban punnyadni.

Vettem gyorsan buszjegyet Oxfordba és Brightonba. Két város, ahová 5 hónapon át terveztem, hogy elmegyek, de mindig csak terv maradt.

Úgy szerveztem a dolgot, hogy egész héten távol legyek Londontól, így a szobám bérletét visszamondhattam és nem kevés pénzt takarítottam meg vele. Oxford két órányi buszozásra fekszik Londontól, és a megabus.com már 1 fontért kínál jegyeket.



Oxford. Egyetemi város. Régi.

Ennyi infó már elég volt ahhoz, hogy nekiinduljak, bár városnézéshez még kicsit kevéske. Lusta voltam utánaolvasni, de szerencsére szinte minden turisztikusabb városban (világszerte) lehet találni ingyenes városnéző sétákat. Ezt többnyire lelkes önkéntes idegenvezetők kínálják, akik borravaló reményében mondanak le a hivatalos tiszteletdíjról. És fogadok, jobban keresnek így, mintha fix díjszabás lenne, amire el se mennek az emberek.


A városnézést egy huszonéves srác tartotta. A város történetéről mesélve többnyire az egyetemről és a kollégiumokról hozott elő sztorikat. Érdekes volt felfedezni a párhuzamokat egy mindannyiunk által ismert könyv/film kerettörténetével.

Például az Oxfordi egyetem egy intézmény, de több kollégiumból áll. A kollégiumok bentlakásos iskolák, ott folyik a tanítás és ott is laknak a hallgatók. A kollégiumok önállóan működnek, de mindegyikük az egyetem része. A tanulmányok végén minden kollégium hallgatója központi vizsgát tesz és az Oxfordi Egyetem diplomáját kapja. Ha valaki jelentkezik az egyetemre, akkor a képességei és a korábbi tanulmányi eredményei alapján egy bizottság dönti el, hogy melyik kollégiumba kerülhet. A kollégiumok annyira külön életet élnek, hogy csak nagyobb események alkalmával lépnek kapcsolatba a többi kollégiummal, és óriási rivalizálás is folyik közöttük. Nem olyan ez, mint a Harry Potterben a 4 ház és a Teszlek süveg?





Rá is kérdeztem, és de! Rowlingot Oxford városkája inspirálta a Roxfort Varázslóiskola körülírásakor. Sőt! A film több jelenetét is Oxfordban forgatták.

Itt merül fel számomra a kérdés, hogy vajon az, aki a magyar fordítást készítette, tudta-e ezt az egybeesést, vagy teljesen véletlenül fordította a Hogwart nevet Roxfort-ra, ami még a süketek és vakok számára is Oxford-ra hajaz.

Azt is mesélte az idegenvezetőnk, hogy a középkorban komoly összecsapások voltak a város eredeti lakói és a tanulmányok éveire ide költöző diákok között. Egyszer odáig fajult az ellenségeskedés, hogy több diákot lemészároltak a polgárok. Ennek emlékére a város évente egyszer azóta is vezekel az egyetem előtt.



A város magja eredetileg egy folyó mellett alakult ki, az egyik gázlónál, ahol az ökrökkel könnyen át lehetett kelni a túl oldalra. A gázló régies neve angolul "forth". Az ökör meg "ox". Legjobb név egy egyetemi városnak!

Oxford címere
Tanulj tinó, ökör lesz belőled :-)

A város leghíresebb kollégiuma a Christ Church College. Ez a legnagyobb, legjobb, leg. Itt forgatták Harry Pottert is. Emlékeztek a filmből arra az óriási étkezőre, ahol az iskolai vacsorákat tartották? Az nem díszlet. Létezik. És a Christ Church College hallgatói ott esznek minden nap. Turisták is bemehetnek megnézni 9 fontért (3500 Ft).

Kicsit húztam a számat, mert ugyan érdekelt volna a terem, de azért annyira nem, hogy egy bőséges ebéd árát ráköltsem. Szerencsére az ingyen városnézésen fizetett borravaló itt térült meg. A srác elmondta, hogyan lehet ingyen bejutni az ebédlőbe. Már megérte. Az info elraktározva, most már csak pofa kell hozzá. Az meg van :-D

Viszont mielőtt még a varázslótanoncok nyomába eredtem volna, utánajártam egy másik érdekességnek, amit hallottam. Az Ashmolean Museum, ami Anglia első nyilvános múzeuma volt, őriz egy gyűrű-gyűjteményt, ami állítólag Tolkient inspirálta az "egy gyűrű mindenek felett" ötletének kialakításában.

Elmentem megnézni. Tényleg sok gyűrűt mutatnak be. Mondat végi pont. Na, haladjunk inkább vissza Roxfortba!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése