2014. november 1., szombat

Vízum és vízumhosszabbítás Sri Lankán


Sri Lankára nem kell hagyományos értelemben vett vízum, de utazás előtt az interneten beutazási engedélyt kell igényelni.

Ez egy egyszerűsített vízum, olyan, mint az amerikai ESTA vagy ausztrál ETA. Itt is ETA-nak hívják. Electronic Travel Authority. A Bevándorlási Hivatal honlapján kell kitölteni egy űrlapot, meg kell adni a személyes adatokon túl, mikor érkezünk, hol lesz a szállás, meddig maradunk, milyen céllal jövünk, aztán 24 órán belül meg is érkezik az engedély e-mailben.

Ez a vízum érkezéstől számítva 30 napig érvényes és kétszeri beutazásra jogosít fel. Tehát, ha Sri Lankai nyaralásunk közepébe beiktatunk 4 nap Maldív-szigeteket, akkor onnan visszajövet nem kell újabb vízumot igényelni.

Ha már az országban van az ember és tovább maradna egy hónapnál, kérvényezni lehet a vízum meghosszabbítását 3 hónapra.

Az ETA feltétele, hogy rendelkezzünk 6 hónapnál hosszabban érvényes útlevéllel és visszaútra szóló repjeggyel, valamint vagy szállásfoglalással, vagy bizonyítékkal, hogy van pénzünk szállásra.




Nálam minden rendelkezésre állt a visszaúti repjegy kivételével. Mivel tudtam, hogy nem jövök vissza egyhamar, nem akartam jegyet venni, aminek a módosítgatására rámegy a vagyonom, úgyhogy csak egy irányba vettem jegyet. A reptéren a becsekkolásnál viszont kérhetik a vízumhoz szükséges dokumentumokat, ezért egy utazási irodát megkértem, hogy nyomtasson ki nekem egy foglalásról szóló értesítőt. Ez nem érvényes repjegy, el sem fogadják a reptéren, ha alaposabban megnézik, de rábíztam magam a szerencsére.

A reptéren (BUD) persze be kellett mutatnom minden papírt a légitársaságom képviselőjének, mivel abban az esetben, ha Sri Lankán megtagadják a belépésemet, a légitársaságom köteles visszaszállítani a kiindulási helyemre. Ezért a légitársaság érdeke meggyőződni a vízumom érvényességéről. Ezzel a gyakorlattal már Új-Zéland kapcsán is találkoztam nem kis szívás keretén belül. De hát ezért vagyok most már rutinos. :)

Szóval kérték a papírokat, szépen be is mutattam a szállásfoglalást, a bankszámlakivonatot és  repjegy foglalásáról szóló értesítést. A mázli-faktor ott jött be a képbe, hogy mire a dokumentumok bemutatásáig jutottunk az ügyintézővel, már látta, hogy nagy utazó vagyok és mindenre felkészülök előre (LOL), mindent kinyomtattam, még a bankszámlakivonatot is, úgyhogy csak jelképesen pillantott rá a papírokra. Formális ellenőrzés volt. Mázlimra. Ha megnézte volna, elutasíthatta volna a becsekkolásomat. Szeretem a rulettet :-D

Sri Lankán a beléptetésnél már semmit nem ellenőriztek. Bepecsételték a vízumot az útlevelembe (még van 2 üres oldal), és kellemes nyaralást kívántak.

A vízumhosszabbításnál még lesz macera a repjegy miatt, de majd megoldom azt is valahogy.


Múltkor, mikor Colombo-ban jártunk, beugrottam a Bevándorlási hivatalhoz is, hogy megejtsem ezt a a vízumhosszabbítást. A hivatalban megismerkedtem egy amerikai sráccal, aki 3 éve él Sri Lankán, dolgozik is, de negyed évente kell jönnie vízumot hosszabbítani. Ezzel csak az a baj, hogy baromi időigényes a folyamat.


Először is kell hozzá igazolványkép, amit ott meg is csinálnak a szomszéd szobában. 4 db kép 300 forintba kerül. Olyan is :D

A fényképész csávó nagyon humoránál volt, mikor én jártam ott, mert először intett, hogy üljek csak le, amíg ő befejezi az előző ügyfél képeinek felszeletelését, aztán letette az ollót és közölte, hogy zárva van. Néztem csodálkozva, mert hát akkor miért ültetett le korábban, de állította, hogy lejárt a munkaideje, megy haza. Ez dél körül volt, akár még el is hihettem. Elkezdtem kérlelni, hogy "naaa, csak még ezt az egyet", de kötötte az ebet a karóhoz, hogy itt már nem lesz több kép. Kérdezem, hogy de akkor hol tudnék máshol képet csináltatni. Monda, hogy ki kell menni az épületből, ott van a piac és ott keressem meg a helyet. Na, nekem erre nem lesz időm, épp csak be akarom adni az igénylést, utána már rohanok is tovább a dolgomra. Újra kérni kezdtem "lécci lécci" stílusban, aztán ajánlottam neki pénzt, de csak nemet mondott. Végül ránéztem tök csalódottam, erre elkezdett röhögni, hogy csak viccelt ám. Viccelt. Mert hogy nyitva van. Hát nagyon humoros srác. Nevetve mondtam neki, hogy kitekerem a nyakát, de lehet, hogy nem vicceltem ;-)

Szóval, ha megvan a fénykép, ki kell tölteni az igénylőlapot, be kell adni a recepción. Adnak egy sorszámot. Ezzel oda kell menni a hátsó irodákhoz és valahogy bejutni. Nem szólítanak, nincs sor, valahogy le kell seftelni az ott várakozókkal, hogy kinél alacsonyabb sorszám. 

Ha oda bejut az ember, egy ügyintéző átnézi az igénylőlapot és elkéri a repjegyet vagy az egyéb csatolandókat. Ez az én esetemben azért volt mókás, mert a kinyomtatott kamu repjegyem épp aznap reggelre szólt, amikor én délben a hivatalban voltam. Tehát éppencsak lejárt. És ugye vízumhosszabbításnál nem illik utolsó pillanatban menni. Na sebaj.

Nem is nagyon tudtam, ebben az esetben melyik rubrikát ikszeljem be az űrlapon: Van repjegyem vagy nincs?

Beadtam a papírokat, a csajszi elvette a lejárt repjegyemet, gyorsan odanyújtottam neki a bankszámlakivonatot, hogy itt a pénz a lejárt jegy pótlására, bólogatott, aztán kiküldött. Úgy 10 perc múlva szólítottak sorszám alapján egy másik ablakhoz. Átadtak egy kis cetlit, amivel át kellett menni a pénztárhoz befizetni a hosszabbítás díját. Onnan elvitték az útlevelemet a hátsó irodákba, ahol valaki jóváhagyja a kérést. A gond csak az volt, hogy épp a kókuszos tolmácsolós napon történt ez, és már másfél órája tartott az ügyintézés a hivatalban, nekem pedig mennem kellett a következő kókuszos meetingre. A hivatal közben kiürült. Mármint ügyintézői oldalon. Valami nagy megbeszélésre ment mindenki. Ügyfél oldalon vasárnapi piaci állapotok uralkodtak. Teltház. Mondjuk a pár turistán kívül mindenki tök békésen üldögélt. Csak mi, rutintalanok csináltunk aznapra más programot is.

Sikerült kisírnom az egyik kóborló ügyintézőnél, hogy vegye előre az útlevelemet, mert Sri Lanka legnagyobb kókuszgyártójával van találkozóm. A Renuka márkanév sokat segített. Személyesen ment a pasi végig a jóváhagyókon és 5 percen belül kezemben volt az útlevél a meghosszabbított vízummal.

Kár, hogy még így is 2 órát voltam ott.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése