2013. október 7., hétfő

Északon van dél

2013 szeptember 30.


Nem vagyok egy navigációs őstehetség és a beépített GPS is hiányzik a fejemből, de azért egész jól el szoktam boldogulni a fák mohos oldalának tanulmányozásával vagy a nap járásának követésével.

Indonéziában viszont rendszeresen eltévedtem. Eleinte betudtam annak, hogy béna vagyok, de néha már teljes misztikum övezte az utcák irányának megváltozását.

Új-Zélandig kellett jönnöm, hogy elkezdjek gondolkodni az összefüggéseken...

Itt erősebb a napsütés. Mert az elliptikus pálya miatt közelebb vagyunk a Naphoz. Meg lyikas az ózonlyuk is, de az már csak extra hozzá. Ahogy ezt az elliptikus pályát elképzeltem (hogy megértsem, mennyiben befolyásolja ez a napsütést), hirtelen megvilágosodtam.

Ha a Nap az Egyenlítő mentén halad körbe, akkor az északi féltekéről a delelő Napot nézve délre kell bámulnunk. Viszont most az Egyenlítő másik oldalán vagyunk... Tehát logikusan észak felé kell nézni, ha a delelő (északoló) Napot akarjuk látni. De ha ez így van, akkor melyik oldalon kel fel a Nap? Keleten vagy nyugaton? Teljesen fordítva van minden? Miután ezt a kérdést felvetettem pár utazó társaságában és egész komoly gondolkodás lett az eredménye, arra jutottunk, hogy bölcs barátunkhoz, a google-hoz fordulunk.


Találtunk egy magyarázatot, miszerint a déli féltekén a Nap keleten kel, északon delel és nyugaton nyugszik. Ez egész hihető volt és a hozzáfűzött magyarázat is meggyőző volt.

Azért megnéztem iránytűvel. És tényleg. Délben a Nap északon van...


Nem csoda, hogy sosem találtam az utcákat, míg az Egyenlítő alatt kóvályogtam.


Mondjuk újabb kérdést vet fel a tapasztalat. Ha az iránytűk az Északi pólus felé mutatnak, akkor a Föld alakja miatt a déli féltekén nem a Föld közepe felé kellene az iránytűnek az északot keresnie?

Ennek is utánajártam és kiderült, hogy az északi féltekére gyártott iránytű nem megbízható a déli hemiszférában. Vagy át kell állítani (már ha olyan minőségű a cucc) vagy déli féltekéset kell venni. Wow.

Akkor ezek szerint az is lehet, hogy amikor megállapítottam, hogy a Nap északon delel, nem is jól állapítottam meg? (De igen...)


Azért érdekes dolgok ezek...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése