2013. október 27., vasárnap

Bujkáló pingingek



Dunedin környékén költenek és nevelik fiókáikat a kihalófélben lévő sárga szemű pingvinek. És innen nem messze élnek a kis kék pingvinek is, melyek ugyan többen vannak, viszont a világ legkisebb pingvinjeiként mindenképp érdekesek.

Meg amúgy is.

Láttam már fókákat. Alig vártam, hogy élőben, eredeti lakhelyükön találkozzam pingingekkel.


Először Oamaruban próbálkoztam.

Oamaru viktoriánus kisvárosa Dunedintől 160 km-re északra helyezkedik el. Természetesen autóstoppal mentem. Már meg sem kell említenem. :)

Annyit tudtam, hogy a kis kék pingvineket lehet ott megnézni. Miután körbesétáltam az óvárost, elballagtam a tengerpartra, ahol elvileg a pingvinek fészkelnek. Elvileg. De sehol semmi hasonlót nem láttam. Leszámítva egy irodát, ami szervezett pingvinnézést kínálgatott jó pénzért. Mivel hallottam róla, hogy a pingvinek ingyen is előjönnek, elsősorban arra fókuszáltam. Hamar kiderítettem, hogy a pingvinek itt este jönnek a partra. Nappal a tengerben bujkálnak. Mivel este hazastoppolni elég necces lett volna, az ott alvásra meg nem készültem, ezúttal lemondtam a pingingekről.



De nem adtam fel!

Valahol útközben van egy világítótorony, aminek a tövében tuti lehet ingyé pinginget nézni. A turista információ is megerősítette, bár húzta a száját, mert az ilyenből nem kap jutalékot. Elstoppoltam a helyszínig. Illetve majdnem, mert a fuvarosom meggyőzött, hogy szálljak ki hamarabb és nézzem meg a szuper izgalmas kerek sziklákat a tengerben. Megnéztem. Szuper izgalmas volt. Kerek sziklák a vízben. Juhú. Nagyon megérte a dolog, mert kb 3 percet töltöttem a látványossággal, viszont 7 km-re voltam az eredeti úticélomtól.
Úgy döntöttem, stoppolok. Hamarosan fel is vett valaki, akinek tele volt a kocsija adóvevőkkel. Hirtelen azt sem tudtam, hogy taxis vagy pizzafutár-e. Vagy rendőr. Kiderült, hogy a tengeri élővilág fenntartását ellenőrző járőr (olyan vízi-vadőr-féle). És épp Dunedinbe tartott. Bakker. Ez pont jó fuvar lenne. Mondtam neki, hogy csak a világjtó toronyig megyek, pingvinnézőben vagyok. Kicsit csodálkozott.

 - De hát a pingvinek csak este jönnek partra.
- Itt is?!
- Mindenhol...
- Bakker, akkor világítótorony stornó. Elviszel Dunedinbe?
- Persze. De ha gondolod, útközben megállhatunk fókát nézni. Azok ilyenkor is ott vannak.

Fókákat már dögivel láttam, már el is érte az unalmas szintet, de olyan kedves volt, hogy felajánlotta, hogy nem volt kedvem visszautasítani. Úgyhogy elmentünk fókát nézni.

És legalább megtudtam, hogy a pingvinek sötétedés után jönnek partra. Mindenhol.

Pár nappal később elnéztem a következő pingvinleső helynek vélt helyre, Aramoanába. 


Ez Dunedintől nem messze található egy néptelen tengerparton. Tömegközlekedés nincs, de a pingvinekért mindent. Úgyhogy helyijárattal elmentem, ameddig tudtam, onnan meg reméltem, hogy lesz arra pár autó. Akadt. És valaki fel is vett. El is vitt, ameddig akartam menni. Sőt, meg is várt és vissza is hozott a városba. Ilyen is csak Új-Zélandon van :D

Pingvint persze nem láttam, kiderült, hogy itt nem is szoktak partra jönni, de a táj szép volt.




Sebaj. Van egy tuti biztos hely. Még a neve is az: Pinguin Beach. Ha itt nem, akkor sehol!

Illetve de. A helyi múzeumban, ahol - ha más nem jut - legalább a kitömött pingvineket megnézegettem.



Barbara felajánlotta, hogy elvisz a Pingvin Bícsre. Este. Sötétedés után. Minden tökéletes. Megnéztem a kis tájékoztatóban. A pingvinek októberben este 9 körül jönnek partra. Szuper. 8-kor már ott voltunk. És meglepve tapasztaltuk, hogy az út le van zárva. Ezt persze a térképeim nem jelölték. Meg azt sem, hogy más úton nem lehet a pingvin partra lejutni. Meg azt sem, hogy ez csak a fizetett, szervezett pingvinnézés kiinduló pontja.

Miután kifaggattuk a pénztárost, kiderült, hogy valóban van egy partszakasz, ahol ingyen lehet a pingvineket, a saját, turistamentes élőhelyükön nézegetni, csakhogy ott nem kis kék pingvinek vannak, hanem a sárga szeműek és a sárgaszeműek nem este 9-kor jönnek partra, ahnem napnyugta előtt 2 órával. Ezt eddig miért nem mondta senki?! Nem egy emberrel beszéltem, nem egyszer kérdeztem meg... Kicsit olyan érzés volt, mintha Ázsiában lennék... Nyilván mindenkinek az az érdeke, hogy a turista befizessen a szervezett vadonlátogatásokra, de ez volt az első eset Új-Zélandon, hogy ilyen nehezen szedtem össze a korrekt információt.

Tehát minden rendelkezésemre áll a pingvinnézéshez. Egy kivételével. Az idő. Másnap délután repülök Aucklandba....Nincs több napnyugta előtt és után a környéken. Erről lecsúsztam. Vagyis MOST lecsúsztam. De eggyel több ok, hogy visszajöjjek... :-D

Tehát a pillanatnyi állás Pingvin:Orsi - 3:0

Egyelőre....



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése