2014. március 18., kedd

Szemem világa


Úgy tűnik, a kontaktlencse vásárlás nemzetközi kaland kategóriába lép át lassan. 

Aki lencsét visel, és hosszabb útra indul, talán hasznát veszi a tapasztalataimnak.


Kezdődött Amerikában, ahol hosszabb ideig maradtam, mint terveztem, és elfogyott az otthonról vitt kontaktlencse utánpótlásom.

Mivel ott csak szemvizsgálat után (pár száz dolcsi), receptre lehet lencsét venni (és akkor is korlátozott darabszámban), kénytelen voltam trükkel hozzájutni.

Ebben segítségemre volt amerikai barátom, Gary, aki kiváló rábeszélőképességének köszönhetően meg tudott győzni pár optikust arról, hogy ingyen próbalencsét adjanak nekem. 

Ezt a módszert jól meg is jegyeztem. Elvileg a próbalencsét a gyártó küldi ingyen, szóval az optikusnak sem került szinte semmibe, simán nekem adhatják más országban is :)


Következő állomásomon, Németországban egyszerű dolgom volt. Európai szabványok, online rendelés, kutyát nem érdekli, van-e receptem, elég, ha beikszelem rendelésnél, hogy hogyne lenne, már jön is a lencse postán, olcsóbban, mint otthon a bótban. Az ápolófolyadékok is olcsóbbak.


Tahitin nem fogyott el a lencsém, mert vittem eleget és kivételesen nem is maradtam tovább a tervezettnél, bár amilyen általános árszínvonal volt ott, meg is szívtam volna, ha bármit ott kell beszereznem.


Legközelebb, mikor lencsét kellett vennem, már Ázsiában jártam. Na, itt már akadtak igazi kihívások. 

Vittem bőven tartalék municiót, de jó időben be akartam szerezni a következő adagot, nehogy akkor fogyjon el, mikor valami dzsungelben járok épp.

Thaiföldön még nem jutott eszembe utánanézni, annyira az út elején voltam, de egy olyan országban, ahol a sétálóutcán nyíltan árulnak hamis útlevelet, jó pénzért bármit beszereznek az embernek.

Az első akadály az volt, hogy Kambodzsában és Laoszban nem lehetett kontaktlencsét kapni. Illetve de, de az valami noname márka volt, olyat meg nem teszünk a szemünkre. Ki tudja, milyen a légáteresztő képessége és nedvességtartalma, és hogy ami rá van írva, az úgy van-e. Akármerre jártam, figyeltem az optikákat, hátha lesz valahol a saját lencsém, de nem volt. Érdeklődtem is időnként, de annyira gyerekcipőben jár náluk az ilyesmi, hogy hamar letettem a vásárlásról.

Malájzia volt a következő állomás és a kellemes csalódás. Egyrészt mindenféle márkát lehet kapni, a legújabb fejlesztéseket is. Másrészt elég olcsó. Miután felmértem a terepet és eldöntöttem, hogy vásárolok, jött a meglepetés. Sehol, de sehol nem lehetett 8,4-es átmérőjű lencsét venni.

Ugye a kontaktlencsénél nem csak a dioptria számít. A lencsének illeszkednie kell a szemre, ezért figyelembe kell venni a pupilla átmérőjét és a szemgolyó görbületét is. Az átmérő nagyjából egységes, azzal nem babrálnak a gyártók sem, viszont a görbület számít. 

Európában általában 8,4 vagy 8,6 a görbület. 

Miután vagy 10 üzletben érdeklődtem 8,4-es görbületű lencse után és sehol nem volt, kezdett derengeni, hogy lehet itt valami információ, amiről lemaradtam...

És igen. Az ázsiaiak szeme más, mint az európaiaké. Ez most óriási felfedezésnek hangzik, tudom :-D

De a látható különbségtől eltekintve anatómiailag is más a szemük. Akkor is, ha kiengedik a szoros copfjaikat :-D

Az ázsiaiak szemgolyója nagyobb, mint az európai nagyrasszba tartozóké. Engem ez meglepett. Azt hittem, egyénenként mindenki egyesével különböző, nem lehet ezt így rassz szerint meghatározni. De pedig igen. 
Szóval nagyobb a szemük, ezért nem annyira domború. Így náluk 8,6-os a lencsegörbület. 

Na, miután erre rájöttem (elmagyarázta egy optikus), már csak egy olyan helyet kellett találnom, ahol hajlandóak rendelni nekem 8,4-est. Elvileg hordhatnék 8,6-ost is, csak az nem fekszik fel tökéletesen a szemre és emiatt homályos képet ad. És a lencseviselésnek - esetemben - épp az a célja, hogy éles legyen a kép.
Európában annyira vegyesek vagyunk (meg annyi rassz olvasztótégelye), hogy mindkét görbület alapból elérhető a boltokban. Na, ezt jó tudni, nem?


Indonéziában épp nem kellett lencse, de nem is tudtam volna beszerezni. Esetleg Balin és Jakartában. Máshol nem túl elterjedt.


Új-Zéland volt a következő kihívás.

A kedvenc ápolófolyadékomat nem árulták sehol. Egyébként is csak gyógyszertárban lehetett hozzájutni és jó drága volt. Plusz a normál 360 ml-es kiszerelés felejtő. Volt úti méret, meg multipack (360+360+90 ml). Semmi átmenet. Hátizsákos utazóként nem nagyon óhajtottam több, mint fél évnyi folyadékot hurcolni magammal feleslegesen, ahhoz meg drága volt, hogy hetente vegyek 60 ml-es üvegeket.

A kontaktlencséből is kezdtem kifogyni. Az optikusok szemvizsgálat (70-100 NZD) nélkül nem akartak lencsét eladni nekem, de szerencsére az egyik optikusnál (Specsavers) végre elárulták, hogy van webshopjuk is és ott elég nyilatkozni arról, hogy van receptem. 

De hogy mi ez a mánia a recepttel, mint Amerikában is?! 19 éve hordok kontaktlencsét, tudom, mit akarok, ha megvakulok, az én bajom, nem az övék, főleg, mert turista vagyok és úgyis elhúzok, mégcsak nem is nekik kell a fehér botomat megvenniük. Különben járok szemészhez rendszeresen, csak nem gyűjtögetem a kórlapokat róla.

Na megrendeltem a cuccot online a Dunedinben élő magyar barátnőm címére. 10 nap szállítás, az árak európai online árak.

A gond csak az volt, hogy én közben letáboroztam Nelsonban, Dunedin meg vagy 800 km-re volt onnan. A lencsém meg elfogyott. És várhatóan még pár hétig nem tudtam elmenni Barbarához a kis csomagomért. Elmentem hát a Specsavers-hez, hogy előadjam Garytől tanult magánszámomat, a "jajénszegénykisutazó, töröltékajáratomat, adjatokpróbalencsét, mertnemlátok". Miután náluk rendeltem az utánpótlást, hivatkozhatok arra is, hogy lassan postázták.

Mint kiderült, nem kell nagyon trükközni. Szinte kérdés nélkül mondták, hogy adnak ingyen egy párat, csak mutassam be a vizsgálati lapomat. Navazzeg! És ha olyanom nincs? Akkor nem adnak. És ha én turista vagyok és otthon van ilyenem, de itt most nem tudom prezentálni? Akkor sem adnak. És ha elküldik nekem otthonról a magyar vizsgálati lapomat és kinyomtatom a másolatot, akkor az jó? Az jó, csak legyen rajta pecsét meg aláírás.

Nah, ez akkor gyerekjáték lesz! Nyilván eszemben sem volt valós vizsgálati lap után kajtatni. Egyrészt nem szoktam megőrizni, másrészt csak 1 évnél nem régebbi papír jó, harmadrészt pedig, ha meg is lenne otthon valahol, nem fogom ugrasztani a fél világot, hogy keressék meg, szkenneljék be, küldjék el.

Végigkutattam a neten megfelelő, fotoshoppolható vizsgálati lap után. Majd szépen átírom rajta az adatokat, aztán mindenki boldog lesz. Na pecsétes, aláírásos receptet nem találtam, de technikai problémák (és egyéb nyűgjeim) online megoldására szakosodott, nonstop elérhető segítő angyalom, Tibi szerzett egy megfelelő lapot, amit már csak meg kellett kicsit dolgozni. A beutalót egy létező szemklinika adta ki, létező orvos létező pecsétjével. Ha bármit lecsekkolnak, csak ezt fogják nézni úgyis. Felesleges sorok törölve, saját dioptria, görbület átmérő, lencse elnevezése beírva, személyes adatok lecserélve. Kész, mehet. 

Adták is ingyen a lencsét, mint a pinty :) És akkor most már nyugodtak lehetnek a szemem épsége felől :-D


A kis ausztrál kiruccanás megint nem volt belekalkulálva a legutóbb megrendelt lencseadagba. Újabb nekifutás következik. Itt már rutinosan egyből a Specsavers weboldalára mentem (még jó, hogy van ausztrál hálózatuk is). Árak pontosan olyanok, mint Új-Zélandon, rendelés menete ugyanaz, gyerekjáték. Gondoltam, előadom itt is az ingyenlencsés produkciót, mert ugyan még nincs vészhelyzet, de miért ne spóroljak egy pár lencsét. De aztán 3 napon belül házhozszállították a megrendelésemet, úgyhogy béna lett volna arra hivatkozni, hogy azért kell a próbalencse, mert lassú a posta. Szóval meg sem próbáltam, de biztos forrásból tudom, hogy a módszer működik itt is.


Szingapúrban nem vettem lencsét, de itt minden sarkon van optika és minden márka elérhető. Nagyjából európai bolti árakon. Ápolófolyadékot a közértekben is lehet kapni és az úti kiszerelés (60-90 ml) 500 forint, a 300-360 ml meg magyar bolti árszínvonalú. Tehát drága :-)



A legközelebbi kontaktlencse-rendelésem júniusra várható. Még nem tudom, melyik országban (és földrészen) kerül rá sor. Majd meglássuk... :-D

Ennyi volt a "Szemünk világa" rovat. ;-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése