2014. március 6., csütörtök

Szivárványos kövér kedd

2014 március 1.


Nevezetes nap a mai. Ma van a világhírű Mardi Gras fesztivál. 

Farsang. Melegfelvonulással ötvözve.


A Mardi Gras francia kifejezés és kövér illetve zsíros keddet jelent. Ez a böjt előtti utolsó nap, amikor még lehet húst enni. Magyarul Húshagyó Keddnek hívjuk. Az európai hagyományokban ekkorra esik a télbúcsúztató farsangi bál is. 

Ausztráliában ilyenkor a nyarat búcsúztatják és a különbözőséget ünneplik.


A Sydney-i Mardi Gras fesztivál a világ egyik legnagyobb jelmezes felvonulása. A New York-i Halloween Parade kategóriája. Csak itt egybevonták a LGBTQI felvonulással. 

[A rövidítés definíciója: Lesbian (leszbikus), Gay (meleg), Bisexual (biszex), Transgender (transznemű - aki más neműnek érzi magát, mint a teste - ez magában foglalja a transzexuálist és transzvesztitát is), Queer (más - összefoglaló név az összes típusra), Intersexual (szerintem ez a hermafrodita magyarul - olyan, aki férfi és női nemi szervek bármely vegyes kombinációjával született)]


Egy hónapon át tart a fesztivál. Kiállítások, rendezvények, filmvetítések, előadások váltják egymást naponta több helyszínen. Az egész a különbözőségről és egyenlőségről szól. Minden ember más, de mindenki ember.

A fesztivál csúcspontja az utolsó nap, maga a felvonulás.

A több ezer fős menet az Oxford Street-Flinders Street útvonalon halad. Este 6 után kezdődik a parádé, de már 3 körül le vannak zárva az utak és - mint az augusztus 20-i tűzijátéknál - a tömeg már kora délután kitelepszik a legjobb helyekre. 

Én egy CS-en meghirdetett csoporthoz csatlakoztam. Voltunk vagy 30-an. Jelmezt persze nem szereztem be, mert hát ugye kinek jut eszébe, hogy egy farsangi felvonulásra jelmezben szokás menni...?! Ja, hogy rajtam kívül mindenki másnak? Na mindegy :-D

Indulás előtt jöttem rá, hogy azért mégis kéne legalább egy arcmaszk, de már késő volt futkosni utána. Viszont épp pár hete szereztem be egy leértékelésen egy metálfényű szemhéjpúdert. Ami csodaszép kék, csak hordani nem fogom, mert kék szemhez előnytelen. Viszont.... viszont.... 


Hát ez lett belőle. Kicsit megszaladt a kezem :-D


Maszk is lett, kék is lett. Két legyet egy csapásra. Izé. Pillangót.

És micsoda véletlen (de tényleg az), hogy épp van egy kék-lila pillangós hajcsatom, amit Thaiföldön vettem, de sosem hordom, mert utoljára 30 évvel ezelőtt hordhattam volna nevetségesség nélkül. De azért megvettem, mert olyan aranyos. És íme. A befektetés hasznos volt! :)



Szóval a fesztivál... immár alkalomhoz illően.


Délután 4-től ott tobzódtunk az Oxford-Flinders sarkán, ahol a TV és a kiemelt vendégek tribünje is fel lett állítva. Elvileg innen majd mindent jól látunk. A várakozás idejét hasznosan töltöttük. Lehetett szivárványos arcfestést, hajfestést csináltatni, a sminkre vágyó fiúkat pedig a társaságunkban lévő lányok kidekorálták.

Tangában az utcán. Úgy látszik, nem én voltam az egyetlen, aki elfelejtett jelmezt venni. :D


Fél 7-kor kezdődött az "előjáték" (ez a hivatalos neve). A szponzorok vonultak fel a több száz önkéntes segítőjükkel (majdnem én is jelentkeztem, mert pénzt is fizettek), akik gyöngysorokat, óvszereket, csuklópántokat, nyakba akasztható irattartókat, zászlókat osztogattak a nézőseregnek. Mivel az első sorban álltunk, mindenből többet kaptunk :)



A szponzorok után meghatározhatatlan funkciójú és szerepű csoportok szédelegtek elő.

A Mardi Gras hivatalos bohócfigurája. Hajónak öltözött aktivisták valamiért protestálva. 
Latex-kutyaruhás szexrabszolgát pórázon vezető pápa.


7-kor felvonultak a dudás motorosok. Topless.




Háromnegyed 8-kor felavatták a szivárvány színű zászlót és ezzel hivatalosan megkezdődött a parádé.




Mindenki felvonult, aki meleg vagy melegbarát. Az ország legnagyobb bankja a dolgozóival, az AIDS elleni küzdelem támogatói, mozgássérült egyesületek, a cannabis legalizációját hirdető társaság, különböző városrészek meleg baráti körei, állatmenhelyek, a haditengerészet, a katonaság, a légierő, a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők dolgozói, a tömegközlekedési vállalat, az ápolók és bábák szervezetének képviselői, az vízimentők...





... a szivárvány gyerekek támogatói, jöttek két apukás, két anyukás kisgyerekes családok, friss házas melegek, nyelviskolák, depresszióval foglalkozó segélyszervezet, zsidó meleg csoport, katolikus melegek, templomi közösségek, greenpeace, politikai pártok, amnesty international...




... Oroszországot csókoltató csoport travinak sminkelt Putyinnal és topless lányokkal, egyetemek, munkahelyi szakszervezetek, fiatal jogászok csoportja, fittness klub utánfutón gurított piros szobabiciklivel, elítéltek rögbicsapata...




... focisták, görkorcsolyázók, vizilabdások, birkózóklub, lovászok és lovasok, evezősök, szicíliai hagyományőrzők (???), városi énekkórus, egy csapat banán (?).





A legvégén vonult fel egy brazil karneváli szamba csoport, aztán szivárványszínű tűzijátékot lőttek fel (vagy ez inkább görögtűz?).




A legvége után besereglett az önkéntesek és takarítók hada, akik másnapra újra használhatóvá teszik az utcát. Ők is akkora ujjongást és tapsot kaptak, mint az összes többi felvonuló.



Vége. 

A rendőrség szakaszosan megnyitotta kordonokat. Az útzárakat lassan (nagyon sokára) feloldották, a tömegközlekedés is megindult. Én gyalog jöttem, gyalog mentem, szóval ez nem érintett, bár a hazaúton kétségeim támadtak az épelméjűségemet illetően. Odafelé 6 km-t gyalogoltam, ezután 7 órát álldogáltam és utána még önszántamból bevállaltam újra 6 km-t. Éjszaka, esőben. Másnap fel sem keltem :-D



2 megjegyzés:

  1. Olyan irigy vagyok!
    Barcsak itt is megvalosulna egy effele rendezveny ilyen sokfajta resztvevovel bekesen....
    Tok szuper buli lehetett!

    VálaszTörlés