2014. március 9., vasárnap

TB és más limlomok

Második rész (Az első részhez katt ide)



Szóval lelépek Ausztráliából.


DE HOVA?

A szokásos kérdés...  :-D

Felmerült már Ázsiába indulás előtt, legközelebb akkor, mikor Kambodzsából Indonéziába indultam, aztán újra felmerült, mikor majdnem Timor-ba mentem, és amikor ehelyett végül Szingapúrban kötöttem ki, és mikor Új-Zéland előtt tanakodtam a kérdésen.

És akkor ugye most.


Az szinte mindig teljesen világos, hogy Magyarországra még nem szeretnék visszatérni.

Deviszont... (igen, ez a legújabb helyesírási szabály szerint létező kifejezés) ... nagyon nyomaszt ez az állandó lakhely és utasbiztosítás probléma. Meg kell oldani.


Magyarországra nem jelentkezhetek vissza, mert a kijelentkezéssel elvesztettem a jogomat a kedvezményes (?), havi 6600 forintos TB-re. Ha visszajelentkezem, büntiből havi 46 ezer forintot kell fizetnem TB hozzájárulásként az első évben. Simán megéri. Olyan színvonalas az orvosi ellátás. Nem?

Inkább kapcsolatba léptem a német egészségbiztosítómmal és megkérdeztem, fizethetem-e náluk a havi TB-t magamnak. Mert akkor fizetem havonta ott és az kiváltja a magyart (EU-s egyezmény). És legalább ketyeg az egy év, utána meg visszaáll minden a régi béna kerékvágásba, és újra lesz státuszom meg utasbiztosításom havi 6600 Ft pluszért. Csakhogy a német biztosító nem is értette, mit akarok. Ha nem dolgozom, miért fizetnék TB-t? Az ellátás olyankor állampolgári jog. Érdeklődjek az állampolgárságom szerinti országban. LOL. Az állampolgárságom szerinti országból épp azért jelentkeztem ki, mert ott akkor is fizettetni akarják az állampolgárokkal a TB-t, ha azok külföldön élnek és teszem azt Amerikában dolgoznak 15 éve és fizetik az ottani biztosítást, Magyarországon meg 10 éve nem jártak. A TB ilyenkor a háttérben számlázza a havi díjat!!! Csak az EU-s (vagy külön egyezménnyel rendelkező) országban fizetett TB váltja ki a magyart. Jah, mert amíg Uniós tagok vagyunk, ezt muszáj elfogadniuk.

Szóval a két legegyszerűbb megoldás ki van zárva.


De vannak azért más lehetőségek.

Kezdjük például St Kitts és Nevis-szel. Ez egy ország. Igen, én sem hallottam még róla. A Karib térségben fekszik. Kis sziget. És állampolgárságot adnak, ha az ember lakást vesz ott. Tényleg :)

Találtam egy oldalt (el sem tudtam képzelni, hogy van ilyen), ahol felsorolják, melyik országokban árulják pénzért az állampolgárságot. Úgy első ötletként azt gondolnám, állampolgárságot az akar venni, aki az igazságszolgáltatás elől menekül vagy illegális valahol, vagy személyazonosságot akar cserélni és meg akarja zavarni a nemzetközi bűnüldöző szerveket. Aztán utánaolvastam és rájöttem, hogy kettős állampolgárnak lenni jó dolog. Csökkentheti az ember az adóit (ill. tisztára moshatja a pénzét), letelepedhet a másik országban, taníttathatja ott a gyerekét és mindenféle jogokat élvezhet 2 országban. És nem csak világvégi, ismeretlen kis országokban lehet ám pénzért útlevelet kapni (meg a bangkoki Khaosan Road útlevél standjánál, de az most más téma). Ausztria és Belgium is ott figyel a listán! Ez a durva, nem?

Miután tanulmányoztam a lehetőségeket, megállapítottam, hogy annyira még nem gáz a helyzet, hogy kettős állampolgárságért folyamodjak. De az infó mindenképp hasznos volt. Ki tudja, mit hoz az élet...


Szeretem a Csendes-óceán térségét, nem szívesen megyek innen messzire, de be kellett látnom, hogy a legkézenfekvőbb megoldásnál jobbat nem találok.

Az Európai Unióban bárhol letelepedhetek és vállalhatok munkát, lehet biztosításom is egyszerűen. Csak ahhoz oda kell költözni. Sajnos. De jól van. Akkor odaköltözöm.


És melyik országba?


Itt egy oldal, ahol országonként adnak letelepedési tanácsot. Ez mostanában sajnos sokaknak hasznos lehet :/

Számomra a legegyszerűbb lenne olasz, német, angol vagy spanyol nyelvterület.

Németországban jók a fizetések, jó az életszínvonal, van adószámom és TB kártyám, de ott már laktam. És a németek olyan barátságtalanok. Svájcban nem dolgozhatok. Ausztria meg... nem tudom. Nem.

A mediterrán országokban barátságos a nép, de ott béna a gazdaság, alig van munka, alacsonyak a fizetések. Esetleg a Kanári-szigetek... Ott télen is meleg van és a turisták miatt lenne meló is. Na, esetleg ez jó lesz.

Anglia ki van zárva. Az angol kultúrához való vonzódásom mértéke alacsonyabb szinten áll, mint egy átlagos macska fürdési hajlandósága. Utálom az akcentusukat, a merev udvariasságukat, a felsőbbségi érzésüket. Oda nem.

Európán belül még Írország a leglazább nép, és ha értettem a kiwi angolt, talán az írrel is megbirkózom. És Dublint nagyon szeretem. Meg a Guiness-t.


De nem felejthetem el, hogy most nem nyaralni készülök. Itt most a pénz diktál, nem az élvezet.  Jó, az is, de vannak prioritások. Utánanéztem, melyik EU országban a legjobbak az óradíjak. ( Itt a táblázat. )


Luxembourgban brutál jól fizetnek (11 EUR per óra), de nincs kedvem franciául megtanulni. Ha lenne, akkor meg nem Luxembourgba mennék, hanem vissza Tahitire. 

Második helyen Franciaország és Monaco áll (9,43 EUR). Aztán Belgium (9,12 EUR). Bakker. A végén mégis meg kell tanulnom franciául?!

Itt emelném ki a magyar minimálbért, ami a táblázat szerint 1,95 EUR.

Svájc is nyerő, bár nincs rajta a listán, mert nincs törvényben előírt minimálbér. De jól fizetnek, csak ott a munkavállalás korlátozott.

Írország következik 8,65 Euróval. Ízlelgetem a Dublin-ba költözés gondolatát...

Hollandia és az Egyesült Királyság alig marad le az ír fizetésektől, Németország a 7 Eurójával is itt lenne valahol, de ott sem kötelező a minimálbér. Viszont a listán innentől lefelé majdnem felére esik vissza az összeg.


Összehasonlítottam a társadalombiztosítási rendszereket is (itt a lista).

Luxemburgban, Írországban és az Egyesült Királyságban minden lakónak ingyenes az alap orvosi ellátás. Jó hír. Különben érdekes beleolvasgatni az adatokba. Sok helyen a gyógyszerek is ingyen vannak (de a fogamzásgátló mindenképp), és nem hal meg az ember az út szélén (havi 46 ezer forint biztosítási díjért), amíg a mentősök azon tanakodnak, hogy a legújabb átszervezés óta vajon melyik kórház az illetékes a sérült ellátásában.



Ez eddig nagyon jól hangzik... Mindent figyelembe véve meg is van a dobogós.

Tratratatataaaam! Úgy tűnik, Írországba költözöm!





(Úgy tűnt, de közben mégsem :-D De az már a következő cikk.)




2 megjegyzés:

  1. Kicsit lemaradtam, hisz közben én hazajöttem :( De minek?!?! Viszont már olvasom újra és köszi a sok hasznos infót, hasznát fogom venni :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Költözz St Kitts és Necis-re! Az olyan laza lenne! :D És ott süt a nap és Miami sincs messze ;)

      Törlés