2013. szeptember 29., vasárnap

Mit sütsz kis csősz?

2013 szeptember 26.



Szakáccsá való előléptetésem egyik folyománya, hogy vadiúj receteket tanultam meg.

Nem megyek át főzős blogba, de azért pár érdekes és egyszerű ételt leírok.


Népszerű étel a "Casserole", ami egy sütőben sült egytálétel. Gyakorlatilag bármit bele kell dobálni egy jénaaiba vagy agyagedénybe, aminek fedele van, és betolni a sütőbe 2-3 órára.

A casserole készítés úgy nézett ki, hogy Lara kirakott elém egy receptet, aztán közölte, hogy ezek a hozzávalók épp nem állnak rendelkezésünkre, de értem a lényeget, főzzek valamit.


Ezt sütöttem ki:


Casserole sörrel és kolbásszal

Sütés előtt

Felkockázott krumpli, sárgarépa, zellerszár, hagyma került az edénybe. Birkakolbászt megpirítottam serpenyőben, majd felszeletelve a zöldségekhez adtam. Barna sört és világos sört elkevertem pár evőkanál liszttel és egy kis paradicsompürével, aztán egy húsleveskockából készült húslével együtt ráöntöttem a cuccra. Amennyi épp ellepi. Elkeverni, be a sütőbe (180 fok előmelegítve). Pár (1-3) óra múlva kész a szaftos, zöldséges kolbász. (A kolbász itt olyan lecsókolbász jellegű.)


Casserole almaborral és sertéshússal

Egy másik alkalommal úgy csináltam a casserole-t, hogy sertéshúst kockáztam fel és pirítottam meg kis olajon (csak annyira, hogy odakapjon a külseje és ne főtt hús legyen majd). Az edénybe krumpli, fehérrépa, zellerszár, hagyma és fokhagyma került. Belekockáztam egy répát és egy almát is, hogy édesebb legyen, majd savanyú almabort kevertem el liszttel és húslével és ezzel sütöttem össze. Fűszernek tárkonyt és borsot adtam csak hozzá. Ez nagyon népszerű lett. Eredetileg fehérbort akartam belekeverni, de az almabor van ingyen, a fehérbor meg drága, úgyhogy lebeszéltek róla.

Itt különben a zeller levelét nem használják, csak a szárát. Tiszta pazarlás. Viszont megeszik a karfiol és egyebek leveleit. A levél keserű, zöld részét leszedik és a levél fő erét tartják csak meg. Megy a salátába.


Füstölt paprikás krumpli

Újítottam a paprikás krumplin. Itt lehet kapni füstölt paprikát. Ami elsőre fura volt. Meg hát Magyarország lenne a paprika nagy hazája vagy mi, ehhez képest itt kell újdonságot tanulnom a piros aranyról...
Szóval füstös ízű és illatú az őrölt pirospaprika. Eleinte nem használtam, de aztán rájöttem, hogy ezzel kiváltható a füstölt kolbász. 

A mai vacsora: Paprikáskrumpli birkakolbásszal és füstölt pirospaprikával. Ez is bejött a családnak. Ha a gyerekek kétszer szednek valamiből, és nem kell könyörögni nekik, hogy egyenek már, az már jó jel... (Azért birkakolbász már megint, mert itt az a házi gyártmány.)


Amit még itt rendszeresen csinálok, az a hummusz és a házi kenyér.


Hummusz

A hummusz (csicseriborsókrém) itt nem annyira fokhagymás, viszont van benne citromhéj.

Alapvetően annyi a dolog, hogy be kell áztatni a csicseriborsót, aztán megfőzni. A főzőlevet lehet higításra használni majd. Hozzá kell adni pár gerezd fokhagymát, citrom reszelt héját és levét, olivaolajat (majdnem egy pohárnyit) és egy-két kanálnyi tahinit (szezámkrém). Összeturmixolni és mehet a pirítósra reggelente. Több, mint egy hétig eláll hűtőben.


Lenmagos kenyér

A házi kenyérhez vegyes lisztet és lenmagot használunk. 
275 g fehér liszt
275 g barna liszt
50 g lenmag
11 g élesztő
20 g cukor
15 g tejpor
420 ml víz

Bele a kenyérsütő gépbe így, ahogy van, a többi megy magától.


Banános süti

Csináltunk banános, csokis, mogyorós sütit is, amihez a félig rothadt, fekete banánokat kell felhasználni. Praktikus :)

150 g vaj
250 g cukor
3 tojás
250 g liszt
1 tk sütőpor
1/2 tk szódabikarbóna
vaníliás cukor, só
2-3 túlérett banán
130 g aprított mogyoró, dió, bármi
1-2 marék darabolt csoki

Az elkészítés alap. Vajat cukorral kikeverni, tojást hozzáadni. Lisztet a száraz cuccokkal elkeverni, hozzáadagolni a vajas krémhez. Ha egyenletes a massza, banánokat, mogyorót, csokit beleforgatni. Kivajazott (liszt nem kell) sütőformába tenni. Kb 1 órát sül, amíg a beleszúrt késre már nem ragad a süti. Áááállati finom!


Almapépes süti

Másik édesség, amit itt tanultam, egy almás süti. Ezt mintha magyar verzióban is láttam volna már, de azért leírom.

Almapépet kell jénaiba teríteni, rá sima vajas tésztát (vaj, cukor, liszt összemorzsolva) kell szórni. Lara verziójában a vajas tésztában a liszt egy része darált mandula, zabpehely és kukoricapehely. Fahéj ne maradjon ki! Sütőbe, míg a teteje ropogósra sül.



Ennyi volt a kiwi konyha : )




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése