2013. július 23., kedd

Mi van, ha minden bankkártyád behal?

2013 július 12.


Újra ismétlődött a kedvenc történetem. Íme:


Lassan elfogy a pénzem, amit még Jakartában vettem fel ATM-ből. Itt nem lehet 250 USD-nél több pénzt felvenni, ami szívás, mert minden tranzakcióra vastagon lehúz a bankom.

Péntek este elmentem a bankautomatához. Próbálom a VISA kártyámat, elutasítja. Mi a fene. Átmegyek másik automatához. Ott is próbálom. Elfogadja a pin kódot, az összeget is beüthetem, de pénz helyett visszaadja a kártyát és közli, hogy a tranzakció nem végrehajtható. De miért? Azt nem kéne közölni? Már pár nappal korábban próbáltam vásárolni a kártyával és nem sikerült, szóval lehet, hogy a kártya sérült meg. Bár chip-es, ami elvileg nem olyan érzékeny, mint a mágneses, és semmi rendelleneset nem csináltam a kártyával, szóval nem indokolt szerintem.

A német bankkártyám, amin a pénzem nagy része van, már az első pillanattól nem működött Ázsiában. Konkrétan, mióta megvan, még csak egyszer működött. Bécsben. De Európán kívül sehol. Úgyhogy sokat érek vele. A pénzt nem meg tudom leszedni róla, mert átutalni nem lehet vele. A Deutsche Bank meg nagyon segítőkész, többször javasolta, hogy fáradjak be a fiókba és megnézik, mi a probléma. Kösssssz.

Lehetnék elkeseredve, de még nem vagyok. A zenebohóchoz hasonlóan nekem is "van mááásik".

Van még egy vadiúj MasterCardom, amit indulás előtt csináltattam, csak Laoszban leszoktam a használatáról, mert a Visa olcsóbbnak tűnt. Azon is van lóvém.

Elszaladok a kártyáért. Próbálom azt. Hibás pin kód. Hee? Elfelejtettem volna?! Újra próbálom, hátha elütöttem. De nem. Hibás pin. Hmmm. Valahol elvileg fel van írva minden kódom jól elrejtve, jól összekuszálva, hogy illetéktelen ne tudja használni, ha meg is találja, de olyan új volt a kártya induláskor, hogy az eredeti pin borítékot hoztam magammal, és egyáltalán nem biztos, hogy felírtam. 
Próbálkozom még pár ATM-nél, hátha rendszerhiba van és nem a pin kódot felejtettem el. (Fejből tudom az adószámomtól az útlevelemig az összes kódomat, nem szoktam elfelejteni pin kódokat, szóval fura, de bármi lehetséges, mióta ilyen nyaraló üzemmódban vagyok.)
Sehol nem működik, és a pin kódot nem találom felírva. Még esetleg meglelhetem a hátizsákban az eredeti pint, de ebben nem bízom, mert rémlik, hogy megváltam tőle, mondván, hogy már fejből tudom.

A helyzet elég gáz.


Van nálam 1800 Ft-nyi készpénz rúpiában. Ez elég némi kajára, de másnap már Balin leszek (jelentkeztem egy szervezett útra, amiben Bali transzfer is van) és nincs szállásom, pedig Bali fővárosa nagyon drága. Ez a pénz nem lesz elég semmire. 
Euróm már rég nincs. Dollárból még van vésztartalékom. Ilyen esetekre. De csak nagyon kevés. Pár ezer forintnyi. Muszáj lesz valahogy pénzt csiholni az automatából.


Másnap reggel újra próbálkozom. Ugyanaz. Kezdek szarul lenni. Pánik. Mi a franc lesz most?!

A lefoglalt utazást be kell fizetnem. Egy óra múlva jön értem a busz, én meg itt állok szinte üres zsebbel.

Beváltom a dollárt, Ebből épp kifizetem az utat. De mi lesz másnap Balin? Bali mesésen drága. Tömegközlekedés nincs. Taxira nincs pénzem. CS kontaktot nem kerestem, internetem nincs, hogy gyorsan találjak vendéglátót. Egész nap buszon fogok ülni (12 órát), nem tudok intézni semmit. Ott fogok állni Denpasarban, Bali fővárosában a buszpályaudvaron este és nem lesz hova mennem. És még ha az első estét meg is oldom, akkor is mi lesz utána?! Hogy jutok a pénzemhez?!

Tiszta para az egész. És a legbosszantóbb, hogy ott a fedezet a kártyán, de nem bírom levenni. A bank meg csak a vállát vonogatja. Biztos rossz a kártya. Igényelhetek újat és akkor pár hét alatt elkészül, újabb pár hét alatt pedig a saját költségemen kipostázzák nekem ide. Ide. De hova? Nem egy helyben üldögélek, hanem utazom. Meg különben is. Most kell a pénz, nem hetek múlva.

Beszéltem itt más utazókkal. Nem én vagyok az első, akinek kártyaproblémája van. De érdekes, hogy más bankok mások esetében felfogták, hogy az illető rájuk bízta a pénzét és most nem bír hozzájutni, mert a kártya nem működik. És tökmindegy, hogy milyen technikai szarakodás áll a háttérben, az ügyfél bajban van, mert nincs pénze. Mit csinált ilyenkor a holland lány bankja? Western Unionnal utalt át pénzt az ügyfélnek. A bank saját költségén. Mit csinál a jó magyar bank? Semmit. Elismétli a call centeres lányka, hogy mit hova postázzak és csupán pár hét és majd lesz megoldás.


A pin kódos problémára is szuper javaslatuk van. Igényeljek új PINt, aztán vegyem át a fiókban. Margit, noooormális?! A bankkártyát kipostázzák simán, még csak nem is ajánlott levélként. a pin normál esetben pár nappal a kártya után szintén postán jön. Akkor az elfelejtett pint miért is kell személyesen átvenni? Hogy szopassuk a kedves ügyfelet? Mert nyilván nem elég baj az, hogy elfelejtetted a pin kódodat és nem jutsz pénzhez, jobb dolgod tuti nincs, mint személyesen befáradni érte. Hogy ennek mi a biztonsági indoklása, azt szerintem ember meg nem mondja. Talán 10 éve így írta le valaki a szabályzatban, aztán azóta elfelejtették update-elni.
Így, hogy nem tudom átvenni, még van olyan lehetőségem, hogy írok egy meghatalmazást valakinek, aki átveszi. De kézzel írt meghatalmazás kell. Mert nyomtatott, aláírt, bianco van otthon. Ilyen vészhelyzetekre. De az nem jó. Kézzel írt kell. Eredeti. A call centeres okos lányka szerint postázzam el haza. Csak pár hét. Csak. Addig meg lakjak a híd alatt.

Az a vicces, hogy 3, azaz három bankkártyám van. És mégis itt szívok. OK, az egyik, a pin kódos az én hibám. De a másik kettő is elég kéne, hogy legyen. Csak nem fogok 4, azaz négy kib bankkártyát tartani és fizetni az éves díjat?!?!?!?!




U.I:  Átérve Balira a Visa kártyám váratlanul és érthetetlen módon elkezdett működni. Szóval nem sérült meg. Valami technikai probléma lehetett. Mind az 5 ATM-nél, ahol próbálkoztam. Hahaha.
De ezek után nem számíthatok rá, hogy a legközelebbi pénzfelvétel idején is működni fog. Tiszta stressz. Pedig nem kis összeggel vágnak meg minden pénzfelvételnél (3000 Ft). Az éves díjról nem is beszélve.

Tud valaki olyan bankot, ahol online nyithatok bankszámlát (innen, messziről) és nem fixa ideájuk a személyes ügyintézés? És esetleg ingyen pénzfelvételt ígér külföldön? Német, angol és holland turistáktól is hallottam, hogy létezik ilyen. Aki tud valami javaslatot, írja meg legyen szíves. Köszi.




2 megjegyzés:

  1. Szia! Jó ideje olvaslak, nagyon tetszik a blogod. Esetleg ezt nézted már bankkártya ügyben?
    https://www.axa.hu/hu/bankkartya/world-mastercard/
    Nem biztos hogy jó tipp, nem olvastam végig a feltételeket ...

    VálaszTörlés
  2. köszi a tippet. meg fogom nézni :)

    VálaszTörlés